Bloggen
fredag, 05 december 2014 13:02

EM kalendern 2015

Skrivet av

Championnat d'Europe des Rallyes Sportifs Historiques de la FIA

FIA European Historic Sporting Rally Championship

(15 compétitions / competitions)

Période / Period Pays / Country Nom de la compétition / Competition name

13-14/03 ESP 63 Rally Costa Brava

08-12/04 ITA 30° Sanremo Rally Storico

24-25/04 CZE 24. Historic Vltava Rallye

01-03/05 IRL International Rally of the Lakes

15-16/05 ESP Rally of Spain

28-31/05 GRC 14th Historic Acropolis Rally

25-27/06 BEL Ypres Historic Rally

03-04/07 RSM Historic San Marino Rally*

10-12/07 CZE Rally Bohemia Historic

17-19/07 EST auto24 Rally Estonia Historic

06-08/08 FIN Lahti Historic Rally

27-29/08 ITA 20° Rally Alpi Orientali Historic

17-19/09 ITA XXVII Rally Elba Storico

02-03/10 ESP 7 Rallye de Asturias Histórico

09-11/10 HUN 49. Mecsek Rallye

torsdag, 04 december 2014 05:59

Igår var det en kväll med Emil

Skrivet av

Trevlig kväll igår....vår klubb Almunge MK hade lyckats få Emil Axelsson komma och berätta om sin karriär, avgörande steg och beslut. Intressant och underhållande kväll. Tillställningen var för framförallt de som jobbat på vår tävlingar under året men även andra var inbjudna i mån av plats.. Vi var nog ett fyrtiotal som lät oss underhållas. Emil hade utlovat ett föredrag om 45 min till en timme, efter mer än dubbla tiden så var han och vi mer än nöjda, även om både han och iaf jag hade kunnat fortsätta nån timme till utan att det gjort nåt. Han har varit med om del denne sympatiske kille trots sin ringa ålder....

Frågan kom om framtiden, inga planer inom rally, men som den teammanager han är för EKS inom rallycrossen så är ha ju iaf inte sysslolös... Ni som inte var där...har han föreläsning i era trakter ...gå o lyssna, värt varenda minut. 

 

 

 

 

Igår kom denna pressrelease från arbetsgruppen "BOB" i Rallyklassikerna, vi  får se om den lever upp till rubriken  "En ny stjärna håller på att födas på rallyhimlen". Bra jobbat "BOB". Se pressreleasen längre

Men jag tycker ändå att C-paltens avisering i föregående blogginlägg var mycket roligare.....

Men iaf ..pressreleasen...

Först några synpunkter

1. "Sprint & Back Cupen har skapats för att erbjuda ägare och brukare av Klassiska och Historiska rallybilar en enklare samt mer tids- och kostnadseffektiv tävlingsform, än gängse minirallyn"

 Redan nu klagas det på dyra km-kostnader, för lite åka i förhållande till satsade pengar. Skall detta fungera med hållbara startfält måste nog dessa SBC-tävlingar samköras med Cup-tävlingar, dvs på söndagen efter Cup-tävling och då inom ett hygglig kort avstånd från lördagens tävling.
Skulle kunna vara så att det ökar även deltagande i HRC och KRC.
 
2. "två slutsegrare kommer att koras. En i Historisk klass och en bland Klassikerna. Förutom de två slutsegrarna tror vi att alla deltagare, på sitt sätt, kommer att bli vinnare!"
 
Här kan det stora misstaget begås....De flesta är oavsett vad de säger med för att tävla, tävla om trofeer som det så vackert heter. Det skall inte vara någon totalsegrare inom Historiska o Klassiska, det skall vara en segrare i respektive klass och då enligt FIA klasserna likt MSR. Så anser jag det även borde vara inom KRCo HRC. Då har alla en chans till framgång med sin bil.. Och de som då säger att det inte fungerar massmedialt och publikt, glöm det, inte något vi behöver bry oss om för vilken inom media har hitills förstått vårt tävlande och i publiken är det endast ett fåtal som ha koll på klasserna oavsett om det är två eller 17 klasser, vad de vill är att se många bilar och en mångfald av modeller.
 
Annars en helt ok ide, jag anmäler mitt intresse men inte åker jag 60 mil till skåne för enbart en sprint...glöm det...möjligtvis om det är två sprintar där samma helg...
 
Och när jag ändå är igång...schysst hemsida "Rallyklassikerna". INTE ETT ORD om detta arbete och pressreleasen.  
 
 
Pressreleasen i sin helhet
 
/////
 
En ny stjärna håller på att födas på den Historiska Rallyhimlen!
PRESSRELEASE

Den av Rallyklassikernas årsmöte beslutade Sprint & Back cupen börjar ta form. Arbetsgruppens idoga och flitiga arbete har rullat på sedan årsmötet och nu börjar vi skönja konturerna av vad som komma skall. Det ser, minst sagt, lovande ut...... Sprint och Backtävlingar var mycket populära, hos både publik och aktiva, under 60- och 70-talet. Alltså den tid som lejonparten av Rallyklassikernas fordonspark representerar. Stora publikskaror strömmade till och alla de stora förarna och fabrikanterna deltog, med liv och lust. Som exempel på det senare kan nämnas att Björn Waldegård, av Porschefabriken, fick låna en tidig provariant av den för tiden mycket extrema Porsche 911 ST enbart för att åka i Rörforsbacken. Vid avhämtningen, i Stuttgart, fick han lova, på heder och samvete, att inte kika under motorluckan! Vår andre världsmästare, Stig Blomqvist, gjorde även han bejublade framträdanden. Rallyklassikernas egen Leif B Andersson körde Sveriges första Lotus Cortina, då högerstyrd på grus, i en backtävling. Sprint och Backe var stor glad folkfest för deltagare och publik! Sprint & Back Cupen har skapats för att erbjuda ägare och brukare av Klassiska och Historiska rallybilar en enklare samt mer tids- och kostnadseffektiv tävlingsform, än gängse minirallyn. Reglementet som tillämpas är FIA appendix K och bilarna skall ha gällande Historic Technical Passport (HTP), nationell eller internationell, samt vara i tävlingsmässigt skick. Tanken är att tävlingsformen skall ta till vara på glädjen i att kunna bruka sin gamla tävlingsbil till en rimlig investering i tid och pengar, samt skapa en plattform för umgänge med likasinnade under lättsamma former. Vill ta fasta på ingressen i FIA Appendix K:
”Historiska tävlingar är inte enbart ett nytt sätt att vinna troféer, det är en fristående sportgren, i vilken en av de väsentligaste beståndsdelarna är hängivenheten till bilarna och deras historia. Historisk Motor Sport möjliggör ett aktivt hyllande av historien om bilar.”För närvarande avser vi inkludera bilar upp till 1981 i SBC, med klassindelning och poängsystem enligt Rallyklassikerna. Om arrangör, väljer att inbjuda även nyare bilar tävlar dessa utanför SBC poängsystem. SBC har inga synpunkter på om arrangören även har andra tävlande i respektive klass än medlemmar i Rallyklassikerna. För att kunna tillgodoräkna sig poäng i SBC krävs medlemskap i Rallyklassikerna. I övrigt ingår SBC deltagare i arrangörens ordinarie prisbedömning. SBC planeras omfatta sex (6) styck tävlingar och två slutsegrare kommer att koras. En i Historisk klass och en bland Klassikerna. Förutom de två slutsegrarna tror vi att alla deltagare, på sitt sätt, kommer att bli vinnare!
Sprint & Back cupen har redan rönt mycket stort intresse bland ägare och brukare av klassiska och historiska bilar, samt inte minst hos arrangörer av Sprint- och Back-tävlingar. Att även publiken är intresserad tror vi oss veta sedan tidigare, inte minst genom den magnifika åskådartillströmningen Klassiska och Historiska biltävlingar glatt sig åt.
Nu har DU möjligheten att preliminär anmäla Dig till 2015 års nya Cup. Sänd in Din, icke bindande, intresseanmälan till SBC och låt oss tillsammans ha lite kul med våra bilar, under ekonomiskt och socialt, lättsamma former. Anmälan görs till Arbetsgruppen via mail bax(a)m52.se.
Mer information, tävlingskalender, etc kommer i snart Hälsningar; Arbetsgruppen BOB**
*Lystring = välkänt begrepp för de som gjort militärtjänst, vilket lejonparten av de tävlande säkert fullgjort. Nästa anrop, på skalan, är Giv Akt, vilket innebär Full Mobilisering. *BOB = Bosse, Ola och Bosse
* Pressrelease från Rallyklassikerna
söndag, 30 november 2014 18:53

Mitt liv som "hare"

Skrivet av

Efter Sigtuna RC sista deltävling i klassiska rallycupen så lät inte samtalet vänta på sig från Norrlund, teamchefen i Norrlund Classic Rally, att nu fick det vara nog lekt med Harrisburg dvs hans kära ögonsten Anglian. Tar man stryk av Saabarna då var tiden ute som pilot till Harrisburg.  Så nu är den återlämnad till ägaren som jag hoppas själv tar över spakarna såsom inbiten Ford-fantast, nu kan han sitta o torrbryta lite i garaget och känna sig för…

Enligt Norrlund själv är det en eftertraktad sits så den är nog snart ute på banan igen, denna gång med en A-förare……..i jakt på Saabarna, i händerna på en riktigt chaufför ska det inte vara nåt problem att hålla dem bakom sig enligt ” säkra källor”.

Att man är C-förare och gör så gott man kan räcker tydligen inte för att hålla rätta farten. Så ett STORT tack till Saab-åkaren Per-Arne Sjöstedt som personligen såg till att jag kom ur Fordträsket.

Naturligtvis även ett STORT tack till Norrlund som lämnat Anglian i mina händer några år, det har ju varit kul…trots att det är en Ford.

Efter 3 års utveckling och jag vill inte ens veta hur många timmar känns det som vi i vår verkstad inte är kapabla att göra Anglian mer konkurrenskraftig då vi försökt allt känns det som, men vi är ju bara ett gäng mer eller mindre gråhåriga gubbar på amatörnivå.

Ser man tillbaka undrar man hur man är funtad när man spenderar 3 hela dagar i bromsbänken bara för att försöka komma över 100 hästar… man har ju t o m lagt tid på  egenhändig kolvdesign….till en 1200-kubikare..från Ford….

100 hästar……det har ju vilken liten stadsbil som helst…tror t o m nästan att min hovmekaniker Hasse har det i sin Yaris med 3 cylindrar.

Men det har varit en kul tid, framför allt i början när alla åkte, Ove grillade korv, Gustis skottade snö, Henrik var livrädd att ta stryk av Harrisburg o självaste Jansson tyckte rally var kul.

En teori som jag alltid funderat över är att ” de gamla” dvs Jansson o Henrik” såg till att jag hamnade i Anglian från början för att de skulle ha mig som ” hare” precis som löparna o hundkapplöparna har……kul att man duger till nåt. Någon som är lätt att slå så de kunde stärka sina självförtroenden.

Summerar man tiden som hare så är det ju så att Bodde, efter att bara mötts en sträcka men fick se sig slagen får väl avnjuta någon Hors dóeuvre, dvs lätt, aptitretande smårätt som inte ingår i den egentliga menyn.

Cortina-Stefan får bli vegetarian efter att jagat hare i flera år utan att lyckats……..o avnjuta sallad i fortsättningen, han är ju på ” grönbete” rätt ofta så det borde ju inte vara nåt problem att äta sig mätt.

Inte är det väl så att Stefan påverkat Norrlund som ävem har ett gott öga till Cortinan att ”ta sin Mats ur skolan” så han inte blir så pressad av den eländiga Harrisburg-haren o kör i diket hela tiden….

T o m Cirkudirren var ju lite stressad i början, synd att inte Harrisburg var i nuvarande skick då…….

Tom klarade sig med 1 sek i BDG:n från vegetarianstämpeln……då vi inte blev omsläppta av den ikappkörda hundkojan med en gång………

Då ryktet spridit sig att man var avpolleterad och Harrisburg var återlämnad ringde min trogne, i alla fall tidigare…, Opel kollega Coffe och berättade att hans koncentration var helt inriktad på sitt BDG-bygge som blir riktigt läckert….för att vara Ford och förklarade att Opeln stod ju ändå i min verkstad nästan klar efter senaste dikesvisiten, var bara lite som skulle svetsas under, nyhomologerad, vi borde ju sitta på samma ställe ungefär, massor av reservdelar, den mår inte bra av att stå, ventilfjädrarna mattas om inte motorn vrids runt, han skulle inte åka något mer i den, synd att den bara står……….

Vips far tankarna till en ny konspirationsteori…. Är han utskickad av ”de gamla” som hangaround/prospect för att skaffa en ny ”hare” för att bli fullvärdig medlem i Bevelko nu när han går över till Ford…eller försöker han bara trösta mig lite……börjar ana oråd……nu nät han svartfotar med Ford…

En Opelåkande C-förarhare från Rasbo MK….. dessutom i deras, ”de gamlas ” klass…

Måste ju vara en optimal hare för Escortåkande A-förare från Almunge MK….

Det borde ju t o m trigga självaste Jansson till come-back i klassiska rallycupen….att få jaga haren dvs mig, C-palten från Rasbo MK i en Opel, borde ju vara en våt dröm för honom…….drömmandes om  hans egen incarfilm då han åker ikapp mig …ja drömma är ju lätt…..

Kan de vara så de har planerat…de fullvärdiga medlemmarna i Bevelko…..men måste nog provsitta Opeln i alla fall…..bara ljudet av dubbla förgasare.. ÄNTLIGEN !! dessutom på en OPEL gör ju att man måste fundera lite, Hasse är servicesugen, går dock o muttrar om att korvgrillaren  ( Ove) slutat…speciellt när han börjat med personalkorv dvs bättre korv åt servicepersonal o lite ljumna hotdogs åt de övriga……men Ove kan t o m få en ljummen hotdog att smaka delikat i skogen.

Vore kanske fint att höja nivån på ”Haren” lite…….Coffe vill väl inte ta stryk av sin gamla bil… framförd av en C-palt som Tom uttrycker det.

Henrik ska visst blivit lite nervös och ska tydligen kolla intensivt på BDG till salu.. både i Sverige o utomlands…….för att hålla sig FÖRE haren och Coffe för att försvara sin plats som teamtvåa….nu när även Coffe i sin nya BDG aspirerar på den.

Teamettan ska nog inte ta för lätt på framtiden om resten av teamet åker BDG och haren utgörs av en Opelåkande C-förare från Rasbo….för han tänker väl inte fega ur…. o sluta….utan kommer väl till start…

Även Grodan åker ju den klassen med sin Escort, inför 2015 med nya bromsar och ny slutväxel för högre toppfart och blir där försvarande av Norrlund Classic rallys team o ingen vill ju ta stryk av haren……sånt händer ju bara inte.

Kan ju bli lite spännande det hela.. vi ser väl när det drar igång med Offerdalingen hur det blev…..Å de som inte är där vågade väl helt enkelt inte….. om det nu blir någon ny hare.

Det kan ju också vara så att man efter 50 får köpa sina hjulklappar själv, det kan ju vara så att det är fler som kollar BDG….hemskt att behöva byta märke även om Anglian var en Ford så räknades ju inte det för det var inte min bil… men man e ju gammal nog nu att kunna ändra sig o prova nåt nytt till slut på ålderns höst.

Ett faktum är ju att  Ford  var en vek bil från början så det nytillverkas ju det mesta till Escorten fortfarande medan det till en klenod-Opel, så är det bara originaldelar som finns o de är ju lite svåra att finna då detta fina märke inte krävde så mycket reservdelar varför tiilverkningen reservdelar var försumbar till skillnad mot  Ford

Men en ny bil ska ju hinna homologeras också om den kommer från utlandet………

Kvarstår då gör kartläsarfrågan……Den sista kartläsaren, Almunges meste kartläsare Nettan, som åkte med mig i Harrisburg sista tävlingen uttryckte det som  så ” ja den var ju rätt liten o söt, men nån vidare prestanda har den ju inte”….man hoppas ju att det är Anglian hon syftar på…. Men hon är ju van att åka med snabba duktiga unga chaufförer så man får väl leta lite för en roll som bisittare i haren är väl inte aktuellt, men hon har ju sagt att hon trivs i BDG…för då är det ju ingen hare längre utan bara en C-palt i Ford. En sak som också måste vägas in är ju det faktum att jag aldrig tidigare blivit slagen i min klass förrän en dam åkte med…kunde det ha smittat…. så man körde som en kärring……. Det är mycket att fundera på nu..

Hoppas ni nu är tillräckligt förvirrade för att följa fortsättningen på detta.

GOD JUL

lördag, 29 november 2014 16:15

O inte fanns det nån ruta.....

Skrivet av

O inte fan hade de någon ruta till Tysken i England inte...

 

 

 

 

lördag, 29 november 2014 07:21

In i dimman....

Skrivet av

God morgon !

Tidigt i natt fick jag ett SMS från Tom " Vi har rullat nerför ett stup i den jävla dimman på SS3".....

Jag hade ju sett rapporterna på olika media att det var extrem dimma men så illa....läs Krister Gulls kommentar som jag snott från Facebook

"Tyvärr blev de en rullning på SS 3. Värsta sträcka ja åkt under mina 15 år i en rallystol. Dimma och regn. Såg inte 20 m framför bilen. 
Kom in in i en sväng där en bil kört av och precis hunnit ut ur bilen vilket gör att vi precis lyckas undvika att köra på nån. Styr rätt ut och får en kille på var sida av bilen och rullar ner i en ravin. Blev 2 varv och hamnade 50 m från vägen. 
Men me hjälp av funktionärer me bärgare så har vi fått upp bilen och den är körbar men de är en del plåtjobb för att få den raceduglig och dessutom har vi ingen framruta me oss tyvärr."

Tycks ju som att de ger upp där...om de inte hittar en ny ruta via Mats Jonssons kontakter där borta i skogarna. De skulle få besked nu på morgonen om de får fram en ny ruta iså fall startar de om 08.57.

 

Hagman är i alla fall med i tävlingen fortfarande, Göransson har ju en sån där markerad tid som tyder på att han brutit men har möjlighet att starta om....

Tiderna efter SS 6 ser ni här

 

fredag, 28 november 2014 22:23

Lite film å

Skrivet av
FacebookTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksTechnoratiRSS Feed

FIA 

index

Almunge MK grå

ubf logga hemsida

 

ssk-golv

Logga-Footbladet

Hidja logo

 hll

Elwa-grå

 Histopricrallysport

Ford logo

Elefant Webb webbyrå i Malmö erbjuder hemsidor i Joomla CMS!

svenskaplatt 48 liten

RCB 90 250

Grp4

Tomax logo

Hebo logo

Slider-Agrimek-liten

 fotobanne-logga

Lassesrservice1

  
 M-sport