Bloggen
fredag, 24 oktober 2014 21:47

Mera teorier om diverse

Skrivet av

Nu måste jag till slut kolla om  inloggningen fortfarande fungerar o göra ett litet inlägg som fd teammedlem…..

Det har hänt mycket senaste tiden som jag nu tycker kan behöva en kommentar från min sida, det var ju länge sen man skrev nåt inlägg för att få igång diskussionen J….

Vi kan börja med Rasbos sprint…när de gamla uvarna till slut åter plockade fram sina bilar, ja inte överpräst Jansson själv, han körde med lånta fjädrar, värsta sortens ( BDG) 16 V, torrsumpssmörjning, 5 vxl ZF,  värsta 4-länken o riktigt fjädring tog i allt vad han kunde…. nu för tiden…… o klippte till med en tid som bara var 3 sek SÄMRE än ett par VOC:ar med bl a ÄNNU äldre chauförer i………

Vad Cortina-Stefan anbelagnar känns det som han kände sig tvungen att stärka självförtroendet efter ännu ett nederlag i Sigtunas RM mot den förargliga Harrisburg, dvs Norrlunds Anglia, å kom till start för att tjuvträna lite….trots att han gjort det i 3 år nu……

Skjutsade visst en 40-årig dam som skulle ” få sig en åktur”…. vad hon inte visste var väl att en smekning på benet tydligen resulterade i stel gasfot ….istället för nåt annat ….på numera på 50+ Stefan…..det var nog annat förr…… å med träskorna under bromspedalen fick hon sig ju en ”åktur till himlen”  som hon säkerligen utlovats av inte allt för blyge Stefan…..men Cortinan kunde inte stiga mer än 2 meter sa de som såg avåkningen  live….

Teamchefen själv då….märks att han är äldst, som tydligen inte inom rimlig tid kommer att lära sig att växla en synkad låda……annat var det väl med pappas T-ford som han tjuvsladdat runt med på ägorna i Kinsta….Där var det väl osynkat, rakskuret o dubbeltrampning som gällde troligen…..skulle också förklara varför han har göra så länge på sträckorna….. dubbeltrampa tar tid…

Nu till den stora Asfaltuppgörelsen som Codriver-Pelle gladeligen har kommenterat via ”anonymt mail”…. Se tidigare inlägg ”Kom ett meddelande”   ….imponerade kommentarer, vad som får mig fundersam är väl snarare följande

OAVSETT:

Framhjulsdrivet-bakhjulsdrivet

A-förar-B-förare

Notat-onotat

AppK bil- Gr H bil

Junior-Senior

Blå bil- Gul bil

Nationell tävling- Internationell tävling

Grus- asfalt

Så har det kraschats o rullats denna säsong…….

Den ENDA gemensamma faktorn jag finner i detta är Codriver-Pelle själv……..

Nu åter till den omskrivna asfaltuppgörelsen, det är ju verkligen kul att åka dessa minibilar…det enda dåliga är väl att de har Fordkarosser J

Vi är ju alla fundersamma över varför både Henrik o Roten dök upp helt oannonserat….för att absolut inte själva försöka sig på en varvtid……..

Stackars Coffe är dock en som försöker ..tränar o nöter för att göra bättre tid….för det var väl ändå inte så att ”de äldre herrarna” genom sin oannonserade närvaro gjorde ett ”kontantutlägg” för att se till att Coffe hade lägsta effekten när han körde  och Plattsättarblixten Mattson hade max effekt när han körde……med tanke på det flertal” tillbud” Mattson åstadkom till skillnad från oss andra och att jag o Jensa hade någon  effekt mitt emellan….det finns 5 effektlägen….som kan ställas om med dator medan bilen är på banan…….sägs det….därav den otippade prispallen…för inte skulle de äldre gentlemännen göra nåt sånt för att psyka Coffe……

Men snart är det vår igen och då är det väl förhoppningsvis dags för ett nytt avgörande, för kul är onekligen.

Nog om detta, nu kan man hänga undan overallen igen ( för gott) efter hävt nån liten sladd med Harrisburg  ( en sista gång).

tisdag, 21 oktober 2014 16:35

Kom ett meddelande......

Skrivet av

Fortsättning följer sålunda, fick ett mail idag har lovat att inte berätta från vem....   ;-)

 

/////

Tack Henrik för att sanningen lyfts fram. Annars hade dom chaufförerna man åkt med under säsongen enbart sopat detta resultat under mattan. 

För innan säsongen lovades sm- medaljer från den ena. Och den andra sa att mäster ( Roten) skulle utmanas på riktigt. Och att du Henrik bara va en milstolpe under säsongen. 
Stora ord innan säsongen. Men man har varken sett det ena eller d andra. 
Så nya ordspråket är
- mycket snack å mycket verkstad. 
För att snacka om dom stora resultaten och sedan få stryk av en plattsättare från byn. Då var man tvungen att åka till Karlstad å börja knyta nya kontakter.

 

/////

10711370 865855986766244 553339537 n

tisdag, 21 oktober 2014 13:40

lunda

Skrivet av

för de första var jag själv inbjuden till denna till ställning .. för de andra så var den nyfikna roten först på plats i snål blåsten för att titta !!!! vadå titta även han fick frågan om att åka men avböjde ca 10ggr varför?

men Tom ställde i alla fall upp och körde bra ..han som vågade utmana ..

men de är lätt att stå där och titta eller ligga i soffan och tycka hur man ska köra!!


fixus sprintens resultat listor ligger på nätet och där kan man tydligt se dessa snabba ford och EM åkare har blivit ifrån åkta av två st Volvo voc med flera sek..


i fiestorna skilde de 100 delar...på ca 2 min körning

Hatten av för Henrik Jensa och bladet som var före ..

men jag såg inte skymten av dessa två herrar i någon av fiestorna.. endå har dom fått ihop ett helt kapitel om denna lilla till ställningen..

 

Coffe

måndag, 20 oktober 2014 21:28

Frånåkt..detroniserad....

Skrivet av

I helgen var det lungt, Tom hämtade MK2:an från Fordverkstaden och Bodde lämnade sin för lite underhåll...Inte mycket att säga om det...

Det som var av intresse denna helg ägde rum uppe vid Lunda flygfält.....där ett tappert gäng hade samlats för att visa vem som kunde åka asfalt ,detta såklart på Coffes initiativ. 
Minifiestorna var bokade, nu skulle det visas vem som var asfaltsspecialist. Några av i teamet var inte ens bjudna till denna tillställning då vi inte skulle ha något med utgången att göra.
Här skulle briljeras av den som verkligen varit tydlig "att asfalt det är min grej där är det ingen som tar mig med likvärdiga grejer". Ja som Ni säkert förstår så var det ju vår asfaltskung Coffe som var säker på sin sak...."Vad gör Ni andra här ?" liksom, typ.
 
Vi har efterfrågat resultalistan för att kunna njuta av ännu en framgång för en av våra teamkompisar....men denna helg har inget fungerat så någon resultalista kommer förmodligen inte att publiceras.....Säkra källor säger också att den som entrade podiet först för att mottaga priset för en tredje plats var en kille som inte särsklilt ofta kör bil i tävling och det var framförallt ett tag sedan.
Andra platsen togs av en lovande rallyjunior, Branteström och nu truummmmmvirvel för segraren....Coff...va fan....Henrik Mattson? Jo den Mattson. Grattis Mattson till segern. Bra , verkligen bra kört !.....Här står nu alla gapande av förvåning.....Coffe  !!!??? Va fan...? I bakgrunden hörs den Hayabusamotor försedda Fiestan varva både 10 o 12000 varv
 
En av Fordarna nöter varv efter varv..efter att tävlingen är slut, prislistan skapad...asfalstkungen detroniserad...av två "anmmatörer" och en junior.....Coffe! Vi vill åka hem!   Denna lördagkväll går till historien. Uthyraren har aldrig tidigare tvingats montera extraljus på Fiestorna, men denna kväll försvann Coffe ut i mörkret och om ingen har sett han så snurrar han säkert där fortfarande, för han kan inte begripa hur detta kunde ske.....Ett heat till Fan jag ska ta rom innan jag åker hem !!!!  Bara ett heat till...Fan !  Familjen fryser, barna gråter..Coffe gråter.....teamkompisarna begriper ingenting......och ryska ubåtarna havererar...vart är världen på väg ?
Idag två dagar efteråt är Coffe fortfarande i en bubbla, helt plötsligt har han blivit stor, tjock o tung.......det var därför så klart......

racekampen-2010-mini-fiesta

 

Allt detta från säker källa: TJ´s telegrambyrå

 

söndag, 12 oktober 2014 10:59

Fredde levererar....

Skrivet av

Fixussprinten igår. Fredde Hörnqvist var ute med kameran och gav oss dessa bilder. Tack. Kolla även på startsida i slidern....

Här har vi segraren för dagen....om än med men oväntat liten segermarginal......1/10 av en sekund före Wennmans 1600 Golf...

Men det går ju ut på att vara först o det var de ju...dessutom fick Bodde äntligen en pokal ;-)

tony-roten-jansson-bevelko

Här kommer en som tappade flera placeringar i sista åket pga av krånglande växellåda, men rullade ändå in bara 2,8 sekunder efter Roten. ser man det så får han ändå vara nöjd...med en sjätteplats

henrik-boivie-bevelko

Sen så ha vi Stefan som dagen till ära tagit på sig ansvaret att skjutsa en nybliven 40 åring.

Han ville verkligen att hon skulle få uppleva alla sidor av sporten och avslutade i sista åket med att ställa Cortinan i ett stenröse..

stefan-pettersson-bevelko

 

lördag, 11 oktober 2014 16:46

Rapport Fixussprinten

Skrivet av

http://www.vola-racing.com/msportspro/tavlingsconsult/

 

Där har ni resultaten...det blev en sjätte plats för mig själv i klassen o 31 totalt.....inget att yvas över....

 

Första åket halt som fan bitvis , blev nästan lite rädd. 2,10,7,  .Andra åket bättre första halvan, sedan strula det lite med växlingarna o jag kom inte inte i rytmen..ryckigt o missade växlar...2,08,4 .nu låg vi fyra, var då 2,5 sek efter Roten...Sista åket, ,ladda lite nu då, lite mer djävlaranamma. Går kanon allt med bra tempo känns riktigt riktigt bra, i me trean bara några hundra m kvar..vafan spakjäveln fastnat igen och ingen drivning....fan fan fan...vi rullar sista biten in i mål på 2.09.2... 

 

Roten vinner på 2,05,6, Wennman 2,05,7, Göran Jösse Westerman 2,05,9, Christer Norling  2,07,0 , Lasse Lindqvist 2.07,6   osså då vi på 2.08,4......  2,8 sekunder från segern....hur långtid tar det att rulla några hundra meter dessutom uppförsbacke vid målskyltarna...jag tror på fullt allvar att vi tappade 2-2.5 sekunder...va tror ni ?

 

Jaja är i alla fall nöjd. Det var faktiskt skitkul.

Nu kan man ju fundera på varflör detta händer med lådorna, exakt samma fel som när vi åkte senast i MSR...dessutom är det inte alls samma låda......Den ena lådan var ny, den här gammal o sliten.....Det har aldrig hänt tidigare på sex år.......Växelförararmen som kroknar....Det är det där med jävlaranamma...då blir jag för hårdhänt....

Nu siktar vi mot Rovaniemi....om det inte blir motorbyte...men skiljer det inte mer än 2.8 sek till Roten i en BDG..Då känns det inte värt fyrahundratusen.....

 

Nu drar vi till Långhundra och kör Bilorientering..

 

 

 

fredag, 10 oktober 2014 20:00

Tunt i år, men nu blir det tävling

Skrivet av

I morgon körs Fixus-sprinten, bara en mil bort över skogen i Rasbotrakten...Har säkert varit o titta på denna sprint i 7-8 år utan att ens tänkt tanken att åka. Vet inte varför, den går i ju i augusti i vanliga fall , om det är för mycket med vårt egna  arrangemang någon eller några veckor innan. Tror vi skyller på det. I år så går jag o anmäler mig bara sådär utan att tänka mig för..lite lagom åksugen, men inte sugen på att skruva o tvätta grejer...Den står ju där hel o väldigt ren Forden...o ta ut den i skiten nu känns ju sådär....Fasen, har inte bara blivit en "gringubbe" som Coffe tyckte i kommentaren till förra inlägget, ha nu även blivit bekväm o rädd för besvär...Nä nu äre bäst o rycka upp sig !   I morrn är vi i alla fall tre bilar från teamet, Cortina-Stefan, jag osså hör o häpna  Bodde som kartläsare till Roten i Boddes RS1600....Det var ju inte helt oväntat då kvartsamtalen med Bodde om utnyttjandet av all effekt i denna potenta bil inte alls gett mer än högre varv på lägre växlar. Det har ju låtit väldigt gott i skogen o man har blivit "impad"  men resultaten har inte visat sig...så nu får det vara nog, nu kommer steg ett i utvecklingen.....fartkänsla !  Ja det skall fan inte vara före mig o Lasse Björk i alla fall... eller kanske ...jo...

Måste berätta att jag var ju inte särdeles snabb i början med Forden jag heller, inte särskilt nu heller men iaf snabbare än då. Tror det var hösten 2009 som Roten åkte kartis med mig i Hörbys tävling TV svängen. Han hade lånat ut sin bil till Micke Lööv och erbjöd sig en utvecklingsresa i Hörbyskogen. Det där var ju lite spänt för mig, nu skulle man ju visa att jag körde med hygglig attack..  Men det första kommentaren var , efter bara några km.. Det måste vara mer jävlaranamma, håll i längre på växlarna.....Nästa sträcka....jag såg vägen långa svepande böjar....här gäller att åka linjer..Tyckte jag höll i bra o åkte "långa" böjar dvs försökte åka linjer......helt plötsligt då jag höll ut lite för att kunna ta kommande kurva så snabbt som möjligt, kommer en torr kommentar " har du släp med dig ?". Jag kom helt av mig o blev så där nervöst småfnittrig som tjejerna kunde bli i sjätteklass....Det blev ingen körning alls resten av den sträckan.... Vad innebar detta då... ja jag vågar inte försöka åka linjer längre.....och jag har skaffat mig ett jävlar anamma som innebär att jag rycker o slår sönder växellådor i parti o minut, en o annan söndervarvad pinto har det också hunnit bli...men fan jag är nog någon sekund snabbare per km.....Sedan har jag ju haft fördelen att åka med Roten och se att det går ju faktiskt att åka fortare med Forden än vad jag gör..  så det är bara att bita ihop...Håll i dig Bodde.!!!

 

I morrn i alla fall skulle jag kunna lägga en kvalificerad gissning på att resultaten finns här, men som vanligt har jag ingen aning !!!

 

 

onsdag, 08 oktober 2014 18:59

Jo det var ju det också

Skrivet av

Vi var ju ett gäng från Almunge Mk som var med  och arrangerade Rally Uppsala, den sista deltävlingen i SM, vi ansvarade för SS2 på fredagen i mörkret och SS9 på lördagen , den sista. Fungerade riktigt bra och alla tävlande var glada och förstående.

På fredagen skulle första bil starta hos oss  på SS2 kl 19,26. Till saken hör att jag var på ett möte på torsdagen där vi fick veta att sträckorna skulle vara bemannade tre timmar innan första startande av den som var huvudansvarig för tidtagningen. Jag var trött o kom direkt från jobbet o sa väl nåt om att det var sagt två timmar innan o att nu går inte det att ändra, de flesta av oss jobbar till 16 eller 17 kanske..... Fick medhåll av flera bla personalansvarig för tävlingen att två timmar var det sagt och ingen hade minnsan meddelat att det fanns kontrakt på tre timmar som tidtagarkillen påstod...Dessutom var det bara jag från vår klubb, det var mer eller mindre katastrof.....Han undrade i princip hur jag kunde vara så oansvarig att jag inte såg till att vi var åtminstonde tre som kom för att lära oss deras avancerade system..jag försökte ursäkta mig med att det var väl samma som på MSR och det fungerade ju bra utan utbildning innan. Men se det här var något helt annat, han kunde inte tro att vi vi simpla funktionärer skulle kunna förstå och läras sig deras fantastiskt krångliga tidtagningsystem..... ungefär där efter en 30 minuters försvarstal och nedvärderande av rallyfolk överlag så bröt en annan kille in, han  som ansvarade för klockorna o fotoceller. Han började berätta om sina funktioner osv och såg på såvis till att alla som kommit till mötet faktiskt stannade kvar. Sen blev det genomgång med dator hur det hela skulle fungera.. då var de så pedagogiska att man fick knappa tider på ett sätt som senare under tävlingen inte skulle vara aktuellt...Dessutom var det precis samma funktion som under MSR som jag fått berättat för mig, vilket en trekvart tidigare inte alls var fallet  att det fungerade fantastiskt bra och var enkelt att hantera....  Nog om detta, de där tidtagargänget hamnade tyvärr tidigt på en felaktig nivå..... nu skall vi ju inte dra alla över en kam....

Men skulle denna "någon" som i princip idiotförklarat funktionärskåren varit med då de INTE kommer som det var sagt tre timmar innan så hade jag fan sagt åt han ett och annat...kanske vevat till han, skulle ja ju inte men tyckte det lät bra nu,,  jaja våld löser inga problem.....Jag hade stressat som satan för att hinna dit så fort som möjligt och var där 2,45 minuter innan, tidtagarutrustningen kom ungefär dryga timmen innan första bil.....Jippie. Tack för den eftermiddagen med stress utöver det vanliga.....jaja alla kan ju ha fel någongång....Ett tips bara, med lite ödmjukhet kan man få rätt schyssta kunder o medhjälpare...inte börja med att nedvärdera....

Lördag då, ja tidtagarna var väl denna gång ute ca 2 timmar innan iaf..... Ok allt funkade bra tills Emil bergqvist stolta sponsorgäng dök upp...härliga killar, den ene fullare än den andre några gick knappt upptätt utan stöd i skogen, därför väljer de att kliva upp på vägen ca 15 m framför startlinjen... Vår dator kille, dvs en av de obildade ( TJ) som borde varit med i torsdags,  skriker  "Hööru gå bort från vägen du får gå i skogen",

( Full ) " va fan säger du ", ( TJ)  "Gå bort från vägen, de startar ju här", ( Full)  " De skall du skita i", TJ och jag kanske " Men va fan är dum eller gått bort från vägen du kan ju bli påkörd" . Nu tänder ( full ) till o ragglar tillbaka 20-25 m över stubbar, buskar o grenar hyggligt upprätt. Nu jäklar skall vi få veta att en supportergrupp(buss) från Hofors (tror jag) skall man inte be att gå åt sidan.....för han har minnsan " varit på minst 100 tävlingar" och vad har vi för rätt att skrika åt honom dessa okvädningsord". ja det var dumt att kalla honom "dum", men ví tyckte det då och tycker det fortfarande. Vilken Idiot.. Vi försökte förklara att vi som funktionärer är ansvarig för säkerheten och såg en risk i att han o hans kompisar ragglar ut i vägen fram för de tävlande.....Nu ledsnade jag och tänkte fan veva till han, skulle ja ju inte men tyckte det lät bra nu med, vad jag gjorde var att jag tryckte pekfingret i bröstet på honom o det gjorde ju inte saken bättre..."rör inte mig", "för jag har säkert varit på 100 tävlingar". Jag hoppas att han varit i bättre "shape" än i lördags på dessa 100 tävlingar för såna vill vi inte ha i skogen. Till saken hör att de andra i gänget "fullare än fullast" faktiskt lyssnade på oss och höll sig åt sidan.....Men inget snyggt när ett sponsorgäng med jackor och grejer som tydligt markerar vilka de tillhör är i det skicket, säg att det kanske var några 5 % av gänget med de är de som märks och man blir orolig...hinner de undan för nästa bil.......

När de gick tillbaka dryga timmen senare så hade märkbart svårt att ta sig fram upprätt, tror inte de sett många bilar kan ju hoppas att de såg den de kommit för....

 

Jodå så i helgen har jag två gånger tänkt tanken att jag borde veva till han..de har jag fan inte gjort på många år.......men som vanligt så "blev" det inget. Som sagt våld löser sällan problem....men den siste hade ju i o för sig sluppit dricka nåt mer den dagen o kommit hem i ett nyktrare skick än nu..

Jajust ja, varför fick ja ta stöten med denna" 100-tävlingars man", när det var TJ som retat han.....kan de bero på att jag var större...

 

Totalt sett så fungerade allt kanon. Tack till alla 19 från klubben som hjälpte till och så klart till "Tomten" o radiokillarna...ja ja Resquekillarna var bra de me

 

FacebookTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksTechnoratiRSS Feed

FIA 

index

Almunge MK grå

ubf logga hemsida

 

ssk-golv

Logga-Footbladet

Hidja logo

 hll

Elwa-grå

 Histopricrallysport

Ford logo

Elefant Webb webbyrå i Malmö erbjuder hemsidor i Joomla CMS!

svenskaplatt 48 liten

RCB 90 250

Grp4

Tomax logo

Hebo logo

Slider-Agrimek-liten

 fotobanne-logga

Lassesrservice1

  
 M-sport