Bloggen
fredag, 18 juli 2014 09:40

Resultat Rally Estonia

Skrivet av

Estonia-2014

 

fredag, 18 juli 2014 06:44

MSR 2014 Nr 67

Skrivet av

MER MSR 2014.

 

Det hela börjar egentligen när vi åker Rally Gotland. Då bestämmer vi oss för att anmäla oss i alla fall. MSR är en speciell tävling på alla sätt. Vi vet att det kommer att gallras och reserv listor upprättas, och det är arrangören som avgör vilka som får åka och vilka som får stå över denna gång.  Det bara är så det vet alla när dom anmäler sig. Sedan finns det dom som vare sig är anmälda i tid eller står på någon reservlista men får vara med ändå. Det funkar bara på MSR och ingen annan stans. Det får man helt enkelt ta med i beräkningarna när man anmäler sig.

Nåväl det kanske var det som gjorde att alla i Teamet som anmälde sig fick vara med. Det klart man ville ha Roten med och och så har ju Andervang lånat Forden av Tom det kanske gjorde att hela teamet kom med. Vad vet jag.

Jag sa åt mitt manskap att vi ska träffas 10.00  hos Coffe på HLL, jag trodde det i alla fall. När jag kollade vart jag ner röstad direkt.  10 var på tok försent vi skulle ju resa tälten också och så var det hemma hos Coffe där det bjöds på hotellfrukost innan och lite mingel inför. Nej 09.00 hos Coffe vart det. (hur lång tid tar det att resa ett tält? Typ 4 min..)

Efter en stadig frukost hos just  Coffe  bar så iväg mot Västerås. Väl på plats jo vi var där nästan först. Försöker  reda ut var och hur stor plats vi får vi är ju 6 st som ska stå bredvid varandra. Tom. Andervang, Tony, Jag, Coffe, Bodde.

Alla på plats och besiktningen väntar. Vi hinner gå ss1 (1500 meter på Rocklunda) innan bestämmer vi oss för. Nu gav inte det så mycket när det inte stämde med road booken, vi antar att inte alla däck travar är ute ännu.

Besiktningen är jag alltid nervös inför men det gick bra som vanligt.

Vi går sträckan en gång till men ännu inte klar...

Mera väntan men på ett trevligt ställe får man säga. Nu är det bara någon timme kvar till start och vi går sträckan ytterligare en gång, nu har vi alltså gått 4,5 km.. Men nej då det stämmer fortfarande inte till 100% enl. road booken men vi vet ju hur det ser ut nu, För nu lär dom väl inte ändra på något innan start?

Första start 19.00 och Regularity är 45 st. Vi har startnummer 67 men vi går 2 st. på minuten. (start med 30 sek. mellanrum) så runt 20.00 tiden startar vi. I start kön upptäcker vi att hö fram däck tar i skärmen. Hämtar verktyg och justerar skärmen så är det löst. Meckar i kön när man gått och trampat hela dagen...

Det är en transport inlagd på 10 min för att transmission ska hinna bli varm innan start. Man åker ett par rondeller bort vänder och åker tillbaks.

Vi har satt på asfalt hjul för sträckan. Vi åker iväg och kommer igenom första rondellen tar hö i nästa korsning. Drar ur på tvåan lägger i trean och pang så börjar bilen skaka av värsta sorten. Det går inte att hålla i / emot med ratten. Instrumentbräda, rattstång allt tok skakar innan jag fått ner farten igen under 60 km/h ungefär.

Va faa.. vad det där! Vi provar igen, jo då vid 60 km tappar man ratten. Inget att göra bara att försöka ta sig igenom sträckan.

Vi får 19 tid totalt men är mest nöjd med att inget skakade sönder.

På servicen efteråt kollar vi hjulinställningen en gång till, byter till grus däck och suger ur lite bromsvätska.

Det sista jag gjorde hemma var att byta belägg och vi såg att behållarna var proppfulla men jag vet att det ska tryckas ur genom locken och borde inte spela någon roll Jo jag provkörde med samma hjul hemma och det var inga problem.

Nu kunde vi inte provköra mer eftersom bilen inte får lämna serviceplatsen. Bara att hoppas att problemet var löst.

Torsdag och tävlingen börjar på ”riktigt” med en 27 km lång SS som första sträcka.

Tack o lov känner vi inga skakningar från går dagen och är riktigt laddad inför uppgiften. Vi kommer iväg bra och hittar vad jag tror ett ok tempo. Efter ca 6 km lägger jag i trean efter en vänster och bil fan slutar driva. Jag tar i växelspaken men den går inte att rubba. Spaken sitter fast jag rycker sliter och drar men nej den rör sig inte. Inget annat att göra än att rulla åt sidan och kasta in handduken. Jäv.... ski... också.

Jag försöker igen när vi har parkerat men spak helv….et går verkligen inte att rubba.

Någon telefon har jag inte heller med mig. Micke hade men det fanns knappt någon täckning ändå. Till sist hittade vi en sten som funkar att stå på så vi kunde meddela servicen vad som hänt.

Vi släpar ner bilen till Kolsva där vi hade service innan sträckan och rycker ur lådan. Jag ringer Renstål och ljuger lite medans dom börjar med bilen, innan vi har pratat klart startas bilen och Renstål undrar vad som händer. Jo då det var provkörning nu… Om samtalet var långt eller servicen snabb eller kanske både och. Faktiskt så kom helgens enda regn skur just när vi höll på med detta, något som ingen trodde på när vi berätta för dom andra på kvällen eller som Roten sa ”jag tror det här är den varmaste tävlings dagen jag varit med om” och han har ju varit med om ett par stycken..

Det var typ ”växelföraren som hade lagt sig uppe på skiftgaffeln”. Lasse drog i skiftgaffeln och allt kom på plats igen. Vi provade och det verkade funka men såg vad som behövdes bytas till nästa tävling. Inget annat att göra mer att göra än att montera den igen alltså. Allt detta medan jag prata i telefon..

På tal om servicen så hade chefs mekaniker Björk en gäst mekaniker med sig denna gång. Jan Alm även han har ett förflutet i sporten men nu är det pellets pannor som ser till att han har mjölk på bordet. Kul med nytt folk det kan behövas..

Jag kör alltså bilen tillbaks till Västerås och det fungerar bra. Nattuppehåll och nya tag.

Fredag nu ska vi åka i Uppland på hemma plan. Roten och Thorszelius har för avsikt att avancera i total listan medans jag har för avsikt att sätta bra  sträcktider, och så åka ifatt Bodde då han är ju bara 2,55 min före…

SS6 En ny sträcka går hyfsat men jag kan bättre.

SS7 Flymyra. 18 km här borde man hitta men gör det inte hela vägen. Micke hittar bättre och kan åtminstone varna för ”överfallen”. Vi närmar oss Flymyra vägskälet ett ställe som drar mycket folk och är spektakulärt. Jag kör på tre:an och ska lägga i två:an och va fa.. jag får inte ur växeln igen. Skillnaden nu mot ss2 är att bilen driver i alla fall. Micke säger åt mig att växla ner och nu kommer den första ljudliga bekräftelsen på vad som hänt. Jag svarar det är lättare sagt än gjort spaken har fastnat igen.  Det blir alltså till att sparka koppling 20 ggr genom Flymyra vägskälet men ändå positiv att den driver. Efter vägskälet blir det lite snabbare igen och här hittar jag lite, varvar ur på trean tar i spaken och känns den inte lite mer normal igen? Törs inte byta växel utan åker på. Men vad kan hända tänker jag sedan och provar, jo då fyran går i och lådan funkar normalt igen mycket märkligt.. Tiden är naturligt vis inget att skryta med vi är nöjda att vi kom i mål på sträckan.

SS 8 och SS9 klaras av utan bekymmer innan lunch uppehållet i Östhammar. Måste erkänna att den riktiga tävlingskänslan saknas efter växelådshaveriet på SS2. Där bröt ju även Coffe med motorhaveri. Han gjorde också en stor satsning på att starta om men tiden räckte tyvärr inte till denna gång. Heller var det att han inte tordes ja det lär vi aldrig få veta..

Alltså lunch och mingel i Östhammar innan vi drar mot Löhammar SS 10. Fruktansvärd rolig sträcka i uppland som man inte åkt rally på tidigare vad jag kan minnas.

Nu står ”våran” sträcka på tur SS 11 Vadet. Vill verkligen har revansch sedan vi åkte MSR här senast när vi bröt efter Vadet korset med just det växellådsproblem. Visst finns tanken på att scenariot inte är långt bort men jag skiter i allt. Här ska köras max så länge det går. Ingen kommer ihåg en fegis är det enda som surrar i huvudet. Micke säger före start att här ska jag bara njuta av resan jag kan verkligen inte hjälpa dig här du har ju åkt vägen säkert 2000 gånger vad ska jag då tillägga. Kommer iväg bra och det känns rätt. Kör på dom referenspunkter jag har då dammet bitvis finns kvar och skymmer sikten. I slutet på sträckan vet jag att snart kommer den stora eken men ser den aldrig, blir orolig var är jag?, får släppa av tidigare än normalt, men 100 m senare, ingen fara jag vet var jag är. Kommer i mål och känner mig nöjd. Har ju sagt att jag ska vara topp 5 på sträckan men ändrat mig då jag sett tiderna på tidigare sträckor och förstår att topp 10 är ok dom ”andra” åker ju så otroligt fort och man måste vara realist också.

På transporten efteråt får Micke upp min telefon, jo den är med nu och kollar tiderna. 5.21 har vi och Stig Blomqvist 5.34.. Vi leder med ca 13 sek. Det är möjligt att dammet vart mer påtagligt resonerar vi men det verkar ändå konstigt. Och visst var det dammet som ställde till det men inte för dom andra utan för fotocellen.

När tiderna är kontrollerade och justerade så är vi fortfarande sträck snabbast totalt. Dock med bara en sekund till godo på Mats Thorszelius. Jag är verkligen super nöjd men mest över att vi slog Roten dom andra var väl sak samma. Man vill ju kunna sitta med rak rygg o skrävla på kondiset i Alunda på tävlingsfria lördagar.

SS 12 (samma som SS 6) passeras också innan vi når etappuppehållet i Västerås för dagen. Målet för dagen att sätta bra sträck tider och hinna ifatt Bodde är uppfyllda, så vi är nöjda med dagen. Nu har ju Bodde en rullning i minnet och som man kan läsa på bloggen så är han nöjd med hel bil och vi vet att farten kommer snart hos honom med snart. Men vi har fått ca 10 min tillägg efter växellådshaveriet och har ändå kommit ifatt hmm.

Lördag och vi kör i Katrineholms trakten och dagen börjar med 9 mil transport. Bl.a. så kör vi slottssprinten som är 4 st. sträckor innan just den tävlingen går. Nu är det mycket folk ute och tittar och man får lite mer tävlingskänsla igen – kul. Missar i något spets vägbyte och bland några balar på en gårds plan och höjer rösten för första gången och säger du måste vara tydligare. Han uppfattar det som tidigare och vi är överens om att förvarningen saknades och det är väl som vanligt, blir det tok så måste det bero på bilen eller kartläsaren något annat finns ju inte. Lunch vid slottet och en jäkla omväg för att komma till Strängnäs. Nu hade vi båda två en riktig paltkoma och vi letar efter glasskiosker då vi höll på att somna båda två. Är det något som är tråkigt med rally så är det just långa transporter och sker dom dessutom efter lunch är snudd på farligt i den här åldern. Vi åker Strängnäs sträckan och lägger på asfalthjulen på servicen efteråt. Nu är det transport igen till Västerås där Rocklunda sträckan ska köras en gång till. Förra gången var vi en tiondel efter Coffe med en okörbar bil över 60 km/h. Den tiden ska putsas till ordentligt. Coffe skyllde visst på någon Cortina som stod i vägen men det kan väl inte varit så farligt som att ha en bil som bara går som en trimmad moped i toppfart.

Vi kör sträckan på 1.37.. två sekunder snabbare än ss1. Skönt även det avklarat.

Summering: Vi är nöjda med tävlingen men visst hade det varit roligare att åka alla sträckor och varit mer med i tävlingen.   Och fasen vet om det inte blir en BDG till nästa år……Skall man försvar sig på Vadet så måste det nog till……..

 

Återgett av Micke Björklund min Codriver o sekreterare ;-)

Tack Micke

måndag, 14 juli 2014 15:43

MRS 2014

Skrivet av

MRS 2014,

I mål med hel bil, det var tanken från start.

Vilken tävling! 3 dagar i 60 graders värme i tävlingskläder det kräver förberedelser med vatten flera dagar i förväg. Att fylla på vatten med vatten i kroppen är en viktig förutsättning när det är över 30 grader i skuggan, allt annant är en lek med livet som insats eftersom uttorkning är väldigt faligt.

Dag 1 en asfalt sträcka om 1500 meter med div hinder var bara att ta sig igenom, tid 1.51 inget att skriva hem om viktigaste var hel bil.

Dag 2 Nu är det tävling på riktigt, har aldrig kört rally i 3 dagar så här kommer första utmaningen. 2,7 mil ss och 33 grader utanför bilfönstret, jo jag tackar, men fan va gött det ska bli. Startar som nummer 18 med Annie Seel framför mig som hade en konstnär som kartis och hon spridde såpbubblor var hon en kom.

Karaktären på sträcka var flera raksträckor med ett antal vägbyten men va häftigt, och en avåkning (på samma ställe som många andra typ Sören) där publiken fick lyfta lite Escort tog kanske 40 sek. Sen kom överraskningen, 4 km senare fanns det inga bromsar mamma mia fick bromsa med vx-lådan resten av sträckan. Detta problem fortsatte även på nästa stäcka, så man blev lite orolig vid varje tillfälle som bromsen skulle användas.

 Dag 3 Uppland, fortfarande hel bil. Sträcka 2 Flymyra, tappar allt, fel växel vid ingångar i kurvor inge flyt alls tänkte är det redan slut, men snackade med Annie vid nästa sträcka och fick lite sötsaker sen var Gubbo skit kul med en hyfsad tid dessutom. Dagen flöt på i dammet med en feg tid på Vadet men bilen var hel.

Dag 4 Södermland, Dag startade med 9 mil transport och avslutades med 9 mil transport men där i mellan roliga sträckor som var av olika karraktärer både snabbt och lurigt.

 Samman taget vill jag uttycka min glädje att ha genomför detta rally och en eloge till arrangören och alla klubbar som har gjort detta möjligt ett stort GRATTIS till er och Per Karlsson

"Detta var allt från rallygaraget i Sollentuna med rallybil i garaget som jag inte vill se på ett tag"

söndag, 13 juli 2014 09:30

Sov ut...missade samtal

Skrivet av

God förmiddag....

Sov ut idag efter allt bilåkande vaknade runt 09,00. Hade en mängd missade samtal., men bara från en person....."roten" . Han vill träffas uppe på Vadet kl 11,00 för att utmana "Kingen av Vadet".. det är nämligen så här att vid nåt tillfälle har jag, Henrik, sagt att jag skulle fan vinna Vadet SS11 på MSR i år...lite därför jag var med i år, ville ta revansch för det år jag bröt just här.

Men kommentaren från Roten va att det kommer aldrig att hända... Han är ju Kung av Vadet!   Nu säger han att det är som med Harrisburg i Tage danielssons monolog...det är så osannolikt så man kan anse att det aldrig hänt och framförallt det kommer inte att hända igen...HA ha.

 

NÄ, varför han ringt var ju självklart för att han behöver en bakaxel, och det nu ! Han ska ju till Estland o tävla redan imorgon,. Så det är bara att pallra sig ut o lasta av då...jag som tänkt mig en rallyfri dag idag..Men vad gör man inte för "kronprinsen"" ! 

 

För er som inte minns eller är för unga  för Tages monolog

lördag, 12 juli 2014 22:19

En sträckseger till teamet iaf

Skrivet av

Just hemkommen från Västerås o MSR..... men tyvärr bröt "Roten" efter SS16 pga av en trasig bakaxel som krökts efter litet lyft o ett nedslag i dikeskanten....Verkligen olyckligt då han låg på en fin andra plats i klassen och topp 10 totalt, Tom blev, efter ett tappert kämpande med diverse mindre störningar, 20:e totalt o sexa i klassen, Bodde slutade 55:a och 18:e i klassen.

Coffe bröt ju som bekant med motorhaveri och jag tycker verkligen synd om honom då han inte fick uppleva stämningen och de fina vägarna dag 2 o 3 av MSR...

Det blev i alla fall en sträckseger........och den levererades inte av "Roten"..

 

Återkommer med ett fylligare reportage ...nu dusch o kväller..

torsdag, 10 juli 2014 22:48

Omstartslista imorrn

Skrivet av

Eftersom det är omseedning inför etapp 2 så görs startlstan om inför Upplandsetappen.  De bilar som idag brutit och som vill starta om seedas in på den plats de har sina jämnbördiga i startfältet. Nu fick vi , dvs henrik o Micke, en väldigt bra seedning, Coffe något sämre..Men det är väl så som omgivningen ser på oss....eller hur Coffe !   Fan...

Här är morgondagens startordning......

Här även lite foton från Fred Hörnqvist

 

unnamed

 

unnamed 1

 

unnamed 3

henrik-msr-2014-dag1-2

FacebookTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksTechnoratiRSS Feed

FIA 

index

Almunge MK grå

ubf logga hemsida

 

ssk-golv

Logga-Footbladet

Hidja logo

 hll

Elwa-grå

 Histopricrallysport

Ford logo

Elefant Webb webbyrå i Malmö erbjuder hemsidor i Joomla CMS!

svenskaplatt 48 liten

RCB 90 250

Grp4

Tomax logo

Hebo logo

Slider-Agrimek-liten

 fotobanne-logga

Lassesrservice1

  
 M-sport