Bloggen
onsdag, 12 februari 2014 21:31

Rally Sweden

Skrivet av

Måste gratulera Tom till den fina femteplaceringen i Rally Sweden Historic. Även grattis till Bodde som tog sig runt trots en del problem. Gashäng o nån liten avåkning.

torsdag, 06 februari 2014 08:13

Vi kör den en gång till....Rally Sweden länkar

Skrivet av

rallysweden 2014-1

Killarna på Ericsson Motorsport gillar jag......nu har de skapat en sida med alla de länkar man kan tänkas behöva inför Rally Sweden 2014. Bra jobb.

Nu hoppas vi på de våra, Tom och Bodde.......Det svider lite hos oss andra att vi inte kan vara med .... Även om vi döljer det bra.

Det är alltid häftigt att deltaga då det är lite stämning runt omkring arrangemanget, typ massor av publik.

Varför inte resten teamet provar detta är av flera orsaker....Coffe plockat ur motorn...Opeln har ju nu gått en tävling på ca 3 mil SS. Roten reparerar febrilt och jag åker o "tittar till" min renovering var lördag, dessa två är nu klara för lack in o utvändigt. . De är nu helt rensade..dvs bara kaross.Sedan skall de plockas ihop. Stefan nja han satsar på cupen.

 Som parentes kan jag nämna att jag kommer att ägna dessa rallydagar 6-7 februari i Ronneby . Ja Ronneby och det för att se Bandy-VM för pojkar 15. Det Ni......vilket förfall.

Jag som varit på tre matcher i mitt liv, sett en , Sverige-Sovjet på Studenternas IP här i Uppsala i slutet på 60 talet med farsan, och varit på men inte sett bandy-SM final två gånger på 2000 talet....vet inte vilka lag som spelade ens. Inte bra med sill-lunch före match...;-).

Kul det där med bandyfesten...tror inte fler än ca 30% är medvetna om slutresultatet då slutsignalen går..... Silllunchen o pyttipannafrukostarnas fel.......Men fest det är det..eller snarare var det. Nu spelas ju finalerna i kungliga huvudstaden..  jaja spåra ur lite där...

tisdag, 04 februari 2014 20:45

Fina bilar.....

Skrivet av

Dessa två ytterligheter är till salu på blocket inga "Volvo240-killers" men fina och roliga bilar.......

mini

jaguar

måndag, 03 februari 2014 20:51

Bokar

Skrivet av

Försöker boka hotel för Irland och Estland...

Estland....ta mej fan allt är slutsålt...hur är det möjligt.....det är ju sex månader till tävling.  Nu försöker via tävlingsledningen och Kristi. Kan ju va så att det är arrangören som låst hela hotelmarknaden. Önsketänkande ;-)

 

Vill inte bo där vi bodde 2012...ute på stäppen i Kambja539644 10150971199398860 1772312190 n

 

På Irland däremot är det åter igen Gleneagle som gäller.

Lite skillnad kan man väl säga....

gleneagle-hotel-killarney 190520111202215775

 

 

 

söndag, 02 februari 2014 08:41

Gästboksinlägg....tänkvärt..

Skrivet av
 
Tobbe A önskar teamet med teamkompisarna Tom ( nu är ju inte Tom anmäld i teamfärgerna denna gång?) och Bodde lycka till  Rally Sweden. Det tackar vi för Tobbe A. Och självklart är du välkommen o titta till dem på serviceplatsen.
 
Det jag blir fundersam över är det du skriver om begränsning i klasserna. Är det så att Historiska har blivit för lika grp H i betraktarens ögon.
Läste i somras att någon, efter en dag i de värmländska skogarna och bevistande av MSR, tyckte att det var en besvikelse, som han uttryckte det "Kunde lika gärna sett en DM-tävling i Småland".
Tråkigt om vår särart försvinner och att begränsa går ju så klart inte.
 
Jag tror att detta är ett problem som skapats utifrån den klassindelning som vi tävlar i här i Sverige.  MSR ok de har ju en internaionell klassindelning...Men vilka av oss bygger en bil för bara en årlig tävling....
 
Dock tror jag mer på införande av de internationella klassindelningen i cylindervolymsklasser och då även sluta utnämna totalsegrare.
Men då måste alla arrangörer börja bjuda in enligt den klassindelningen och varför kan inte föreningen Rallyklassikerna vara ett föredöme och införa det i sina cuper och så även i SBF´s RM. Många klasser ja, men vad gör det?
Detta skulle ju inte minska antalet 240 men du skulle kanske vara intresserad att bygga en "mindre " bil i en annan klass o ändå kunna vara med o kämpa om en klassseger. Varför bygga en Starlet 1300 om du vet att det måste tävlas mot en 2.3 liters 240, 2,4 liters Opel eller en Porsche på 3 liter.
 
Nä inför FIA´s klassindelning, om fyra fem år så har vi ett bredare bilutbud  och vår publik tycker att det är roligt igen.  Vad säger Ni ?

 

Så här är klassindelningen i App K...enligt App K

Category 1: Road legal cars built between 1/1/1931 and
31/12/1957 and Touring and GT cars, models homologated
between 1/1/1958 and 31/12/1969.
A1 up to 1000cm3 (before 31/12/1961)
A2 from 1001cm3 to 1600 cm3 (before 31/12/1961)
A3 over 1600cm3 (before 31/12/1961)
B1 up to 1000cm3 (after 31/12/1961)
B2 from 1001cm3 to 1300cm3 (after 31/12/1961)
B3 from 1301cm3 to 1600cm3 (after 31/12/1961)
B4 from 1601cm3 to 2000cm3 (after 31/12/1961)
B5 over 2000cm3 (after 31/12/1961)
 
Category 2: Touring (T), Competition Touring (CT), Grand
Touring (GT) and Competition Grand Touring (GTS) cars of
Groups 1, 2, 3 and 4, models homologated between 1/1/1970
and 31/12/1975.
C0 up to 1150cm3
C1 from 1151cm3 to 1300cm3
C2 from 1301 cm3 to 1600cm3
C3 from 1601 cm3 to 2000cm3
C4 from 2001 cm3 to 2500cm3
C5 over 2500cm3
 
Category 3: Touring (T), Competition Touring (CT), Grand
Touring (GT) and Competition Grand Touring (GTS) cars of
Groups 1 2, 3 and 4, models homologated between 1/1/1976
and 31/12/1981.
D0 up to 1150cm3
D1 from 1151cm3 to 1300cm3
D2 from 1301cm3 to 1600cm3
D3 from 1601cm3 to 2000cm3
D4 over 2000cm3
 
 
Category 4: Touring (T), Competition Touring (CT), Grand
Touring (GT) and Competition Grand Touring (GTS) cars of
Groups A and B, models homologated between 1/1/1982 and
31/12/1985 (Period J1 - see 2.2 below).
E1 Group A up to 1300cm3
E2 Group A from 1301cm3 to 1600cm3
E3 Group A from 1601cm3 to 2000cm3
E4 Group A over 2000cm3
E5 Group B up to 1600cm3
E6 Group B over 1600cm3
In the case of supercharging (see definition in the current
Appendix J), the nominal cylinder capacity of all the cars will be
 
lördag, 01 februari 2014 19:23

Ericsson Motorsport, ordning o reda.....

Skrivet av

rallysweden 2014-1

Killarna på Ericsson Motorport gillar jag......nu har de skapat en sida med alla de länkar man kan tänkas behöva inför Rally Sweden 2014. Bra jobb.

Nu hoppas vi på de våra, Tom och Bodde.......Det svider lite hos oss andra att vi inte kan vara med .... Även om vi döljer det bra.

Det är alltid häftigt att deltaga då det är lite stämning runt omkring arrangemanget, typ massor av publik.

Varför inte resten teamet provar detta är av flera orsaker....Coffe plockat ur motorn...Opeln har ju nu gått en tävling på ca 3 mil SS. Roten reparerar febrilt och jag åker o "tittar till" min renovering var lördag, dessa två är nu klara för lack in o utvändigt. . De är nu helt rensade..dvs bara kaross.Sedan skall de plockas ihop. Stefan nja han satsar på cupen.

 Som parentes kan jag nämna att jag kommer att ägna dessa rallydagar 6-7 februari i Ronneby . Ja Ronneby och det för att se Bandy-VM för pojkar 15. Det Ni......vilket förfall.

Jag som varit på tre matcher i mitt liv, sett en , Sverige-Sovjet på Studenternas IP här i Uppsala i slutet på 60 talet med farsan, och varit på men inte sett bandy-SM final två gånger på 2000 talet....vet inte vilka lag som spelade ens. Inte bra med sill-lunch före match...;-).

Kul det där med bandyfesten...tror inte fler än ca 30% är medvetna om slutresultatet då slutsignalen går..... Silllunchen o pyttipannafrukostarnas fel.......Men fest det är det..eller snarare var det. Nu spelas ju finalerna i kungliga huvudstaden..  jaja spåra ur lite där...

lördag, 01 februari 2014 14:50

Klar för Svenska

Skrivet av

Då har man varit på återbesök i Alunda. Naturligtvis blev det fika först innan portarna slogs upp i verkstaden.

Man kan ju undra varför Bodde ska till Svenska han blir ju från åkt av 2T i påverundan där blir han ju jagad av en V4 som är dubbelt så snabb.

Ja va f-n det är ju kul med rally och det med basta.

Vinter tävlingar var alltid kul förr i tiden och där gjorde jag mina bästa resultat på 70-talet så skam den som ger sig.

Start nr 120 är mitt i start fältet och Tom Tammer finns som 153 om jag inte miss minner mig. Tom startar mitt i ett gytter av Volvo 240:or vilket känns tryggt. Stig och c&o finns lite längre ner.

10 däck borde räcka tycker jag eftersom förra veckans däck är helt felfria från märken, men det kan ju inte bli några märken när knallkork kör ifrån en.

Det var allt från rally verkstaden i Sollentuna nu med bil    

FacebookTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksTechnoratiRSS Feed

FIA 

index

Almunge MK grå

ubf logga hemsida

 

ssk-golv

Logga-Footbladet

Hidja logo

 hll

Elwa-grå

 Histopricrallysport

Ford logo

Elefant Webb webbyrå i Malmö erbjuder hemsidor i Joomla CMS!

svenskaplatt 48 liten

RCB 90 250

Grp4

Tomax logo

Hebo logo

Slider-Agrimek-liten

 fotobanne-logga

Lassesrservice1

  
 M-sport